Tapetserad vägg med lampa
Det kan vara svårt att förstå hur kultur uppstår och det kan även vara svårt att se exakt vad kultur är, speciellt om man kollar på sin egen kultur. När det kommer till länder är det till exempel lätt att se vad som är den tongivande kulturen, men kollar man på sitt eget lands kultur är det desto svårare. Man blir hemmablind helt enkelt. Sanningen är dock att vi har en stark svensk kultur, men alla personer kan även ha sin egen personliga kultur. Alla våra val i allt från tapeter till vilka släktklenoder vi har framme, visar vilken kultur vi har skapat i hemmet.

Tavla ovanför byråGillar man stickning till exempel, då kanske man har många stickade föremål framme som visar vem man är. Är det istället matlagning som är det stora intresset brukar man kunna utläsa det från inredningen, vad som hänger på väggarna och framförallt vad som finns i köket. Den personliga smaken och ens personliga intressen visar helt enkelt vilken kultur man tillhör, för trender påverkar oftast bara under en kortare tid och sedan tar ens personliga smak över. Många gillar dessutom samma saker, så även om man kanske inte tror att man inreder på ett typiskt skandinaviskt eller svenskt sätt så gör man kanske det. Sättet som bostäderna är uppbyggda styr en viss del hur man inreder och sedan är självklart utbudet i affärerna en annan orsak till att många inreder på liknande sätt. Dessutom brukar många inreda med inspiration från hem de har besökt tidigare. Minns man till exempel en gammal släktings hem kanske man imiterar det som var fint från det. På så sätt för man kulturen vidare i familjen.

ryan