Många unga drömmer om att jobba inom kultursektorn på ett eller annat sätt. Det kan handla om att jobba på museum, bli skådespelare eller kanske bli verksam inom förlagsverksamhet eller kulturjournalistik. Det kan dock vara en bransch som är rätt svår att slå sig in i. Det är många som vill jobba med kultur, och många arbeten annonseras inte utan tillsätts via kontakter. Det innebär dock inte att det är helt kört, utan med lite arbete och en strategi går det att skaffa ett jobb i denna sfär.

Utbilda dig

Som i de flesta branscher ställs det krav på utbildning för de flesta kulturjobb. Denna utbildning kan vara generell, som till exempel kulturvetarlinjen från något av våra universitet. Men det kan också vara en extremt specifik utbildning, som regissörs- eller skådespelarlinjen på Dramatiska Högskolan. Utöver dessa behöver givetvis kultursektorn samma form av anställda som resten av världen: revisorer, folk som kan IT med mera. Om du har en sådan utbildning men vill jobba nära kreativa människor finns det gott om öppningar.

Hitta jobben

När du väl har en relevant utbildning är nästa steg att hitta jobb och få ett. Det är smart att nätverka mycket om du vill komma in i kultursektorn. För det är som sagt många jobb som bara tillsätts genom att nån känner någon. Se till att bevista så många kulturevenemang, vernissager och relevanta fester som möjligt. Var inte rädd för att tränga dig på folk utan prata med så många du kan. Förr eller senare är sannolikheten stor att någon ska tycka att du är intressant och vilja ge dig en chans.

Det är också smart att söka så många jobb du kan i utkanten av kulturen, för att på så sätt få mer branschkännedom och lära känna folk. Så sök jobb som servitör, biljettklippare eller annat. Om du gör det under din utbildning så är det dessutom ett bra sätt att tjäna extra pengar på. Denna typ av jobb annonseras ofta ut vilket gör att du behöver söka dem “som vanligt”. Ett tips kan vara att ta hjälp av en professionell tjänst, som till exempel https://cowrite.com/sv/, för att skriva ditt ansökningsbrev. Det ökar dina chanser att få ett jobb avsevärt.

Var beredd på att jobba extra

En sak man måste vara medveten om är att kultursektorn är väldigt säsongsbetonad. Det gör att du som jobbar där kan vara beredd på att få ha perioder med A-kassa, eller att du behöver ha ett annat jobb vid sidan om för att kunna försörja dig året om. Det gäller givetvis inte alla jobb, men många. Du kan också räkna med att behöva arbeta en hel del obekväm arbetstid då helger och kvällar är de bästa tiderna för både teater och muséer.

ryan